Kiedy rozpoczyna się budowa drogi, wystarczy usytuowanie pierwszego znaku i… już zaczynają się problemy. Pobliscy mieszkańcy zaczynają narzekać, że za długo stoi się w korkach, że inwestycja i tak się nie powiedzie, że i tak budowa będzie trwać latami… Komentarzy jest wiele i każde nacechowane negatywnymi emocjami. Czy jednak zawsze roboty drogowe muszą kojarzyć się z problemami? Czy zawsze remont oznacza duże utrudnienia? Nie zawsze – jeżeli odpowiednio się do tematu podejdzie.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia – opis inwestycji

Ze względu na duże natężenie ruchu w okolicach Wrocławia, w 2007 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu budowy obwodnicy. Początkowa radość kierowców i mieszkańców – w końcu taka obwodnica zmniejszyłaby ruch w samym Wrocławiu i pobliskich małych miasteczkach – z czasem przeistoczyła się w niepewność i strach, czy inwestycja zostanie w ogóle dokończona. Aby zrozumieć dlaczego tak się dzieje, warto przypomnieć kolejne etapy budowy.

2006 – 2007 – czas start

Na przełomie tych lat, głównym celem było zbudowanie ronda na przecięciu drogi numer 395 Wrocław – Strzelin (nieopodal Żernik Wrocławskich).

2009 – wielkie rozstrzygnięcie

W czerwcu 2009 roku doszło do podpisania przetargu z firmą Skanska na budowę mostu nad rzeką Oława oraz na budowę estakady nad polderem Blizanowice. Zgodnie z założeniem, budowa mostu zakończyła się sukcesem w kwietniu 2011 roku.

2012 – budowa ośmiokilometrowego odcinka drogi pomiędzy Iwinami a Siechnicami.

Budowa zakończyła się sukcesem i to przed czasem, gdyż już w 2013 roku a nie w 2014, jak planowano. W kolejnych latach oddano do użytku kolejny odcinek tej samej trasy.

2015 – początek problemów

W maju 2015 roku, podpisano umowę z samorządem województwa dolnośląskiego odnośnie budowy odcinka Łany – Długołęka. 20 lutego 2017 roku, przetarg na budowę tego odcinka wygrała firma Strabag. Prace zaplanowano na jesień 2018 roku. Niestety z tym odcinkiem nie poszło już tak łatwo…

Od podpisania umowy do realizacji, jak się okazuje, jest naprawdę kawał drogi. Dlaczego? Ponieważ władze województwa nadal czekają na wydanie decyzji przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Termin stale jest przesuwany, gdyż wciąż nie jest ustalone to, czy obwodnica ma przebiegać pomiędzy miejscowością Wysoka i autostradą A4 czy jedynie przez Wysoką. Zmiany we wnioskach skutkują ciągłym oddaleniem się terminu rozpoczęcia prac a Ochrona Środowiska zamiast zająć się tematem, jedynie zmienia zdanie i ponagla do kolejnych konsultacji społecznych. Niestety wszystko to będzie miało wpływ na termin zakończenia prac nad budową WOW. Co więcej, władze PIS krytykują całe przedsięwzięcie wysnuwając wnioski, że inwestycja powinna być zakończona a mieszkańcy przeproszeni. Jednak czy takie rozwiązanie byłoby słuszne? Oczywiście, że nie! Mieszkańcy chcą otrzymać obwodnicę (o czym świadczy chociażby petycja podpisana przez ponad 7 tysięcy mieszkańców), firma budowlana jest w stałej gotowości a Ochrona Środowiska… na wszystko ma czas.

WOW: Łany – Długołęka

Dla długo oczekiwanego odcinka WOW Łany Długołęka nadeszły dobre czasy jak informują urzędnicy Trwają przygotowania do budowy północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.

Nowy odcinek łączący Łany z Długołęką, połączy drogę wojewódzką nr 455 z drogą krajową nr 98.
Będzie to doskonałe połączenie z WOW z Autostradową Obwodnicą Wrocławia i z ekspresową S8.

Na początku 2017 roku władze Dolnego Śląska podpisały umowę z konsorcjum Strabag (koszt budowy 10-kilometrowego odcinka to ok.105 mln złotych.), który zaprojektuje i wybuduje odcinek.

W poniedziałek 19 listopada 2018 roku, wykonawca złożył u Wojewody Dolnośląskiego wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Droga będzie miała po jednym pasie w każdym kierunku, oraz chodnik i ścieżkę rowerową. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ulicą Strachocińską we Wrocławiu. Elementem trasy będzie dwujezdniowy wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 292 – Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz nad planowaną Trasą Swojczycką.

Zgodnie z planem, prace budowlane mają ruszyć tej jesieni, a trasa ma zostać oddana do użytku w 2020 roku.

Pomoc na drogach w okolicy Wrocławia

W przypadku gdyby stało się Wam coś podczas podróży, pomocy udzieli Wam Pomoc drogowa z Wrocławia https://pomoc-drogowa-wroclaw-24h.pl. Firma zapewnia profesjonalne holowanie wszystkich typów pojazdów na terenie Wrocławia i okolic!

Grafika – źródło http://www.umwd.dolnyslask.pl/urzad/aktualnosci/single-view/artykul/umowa-na-budowe-polnocnego-odcinka-wschodniej-obwodnicy-wroclawia-podpisana/